Voorpagina Woonuitbreiding Mobiliteitsprobleem Overstromingsgevoelig Bodem Natuur Geschiedenis Randinformatie
Wat mobiliteit betreft, heeft de wijk twee problemen die elk belangrijke eisen stellen aan een mobiliteitsplan:
1 - Sluipverkeer van de nabije snelweg (op de Miksebaan) en haaks daarop een drukke, vaak overbelaste verbindingsbaan (Elshoutbaan).
2 - De toegang in en uit de wijk (Met de auto uit: Valeriaan - Met de auto in: Beemdenstraat en Valeriaan)
De omgevingsproblematiek wordt op figuur 1 aangegeven. 's Morgens is de snelweg vaak geplaagd met lange files in de richting van Antwerpen. Automobilisten nemen dan de afrit voor Sint-Job-in-'t-Goor om hun geluk te beproeven via de Brasschaatse binnenbanen. De Miksebaan is de eerste mogelijkheid naar het zuiden. Voor de tweede mogelijkheid - de Bredabaan - moeten die automobilisten nog iets verder omrijden.
Netto resultaat is dat er 's morgens vaak lange files staan in de Miksebaan, in de winter wekelijks tot aan het kruispunt met de Valeriaan.
Deze automobilisten moeten uit de wijk gehouden worden. Dit is een les uit het verleden die moet onthouden worden.
De enige optie voor aansluitingen met de Miksebaan is een circulatie in enkele richting in wijzerzin.
De Elshoutbaan is een drukke verbindingsweg die eveneens lange files moet verteren. Deze files staan dagelijks tot aan de Laarsebeekdreef. Als er een ontsluiting van de wijk in deze richting overwogen wordt, moet voorkomen worden dat de bestuurders een route door de wijk zoeken om het kruispunt van de Elshoutbaan met de Miksebaan te vermijden.
mobiliteitsplan Miksebaan
Er zijn studies aan de gang om de inrichting van het kruispunt van de Miksebaan met de Elshoutbaan te verbeteren. In het raam van de mobiliteitsstudie is alvast afgesproken dat de verkeerslichten aan het kruispunt van de Miksebaan met de Door Verstraetelei ter hoogte van het gemeentelijk instituut Brasschaat (Gib) behouden blijven. Ook de sschooluitgang langs de Miksebaan blijft behouden. - Bron: Parkbode 4 oktober 2006
kruispunt Miksebaan - Leeuweriklaan
Ook dit is een gevaarlijk kruispunt dat men wil herinrichten. Recht tegenover de Leeuweriklaan zal het voetpad verbreed wordt zodat voetgangers beter zichtbaar zijn voor verkeer. Dit kruispunt krijgt volwaardige verkeerslichten op de Miksebaan voor auto�s, fietsers en voetgangers en de oversteek zal beter geaccentueerd worden. Bovendien zal de Leeuweriklaan enkelrichting gemaakt worden richting centrum (dus indraaien vanuit Miksebaan). De Leeuweriklaan zelf krijgt geen verkeerslichten. Uit een studie bleek dat dit gigantische files voor de Miksebaan met zich zou meebrengen. Daarom ook dat de straat enkelrichting gemaakt wordt richting centrum. De verkeerslichten zullen in 2 fases werken: eerst autoverkeer Miksebaan; dan oversteek voetgangers. Bron: wijkvergadering wijk Driehoek 23 februari 2010
11) Vorig jaar werd er een proefopstelling gedaan om de Miksebaan enkelrichting te maken. Een groot succes vonden wij. Kan dit terug gebeuren?
Dit proefproject bleek geen positieve resultaten met zich mee te brengen. Daarom werd het project opgeheven. Helaas met mobiliteit is het zo als men een maatregel invoert, men meestal het �mobiliteitsprobleem� verlegd naar ergens anders. Een pasklare oplossing is er bijna nooit. Het grootste probleem hier is de op-en afrittencomplex die er nu niet is in Brecht. Mocht dit er terug komen, dan zou dit voor Brasschaat veel problemen oplossen. Bron: wijkvergadering wijk Driehoek 23 februari 2010
- Website Maria-ter-Heide: Miksebaan_mogelijk_gedeeltelijk_enkele_richting (experiment tijdens winter 2007-2008)
- Discutie op het forum van Maria-ter-Heide, voorjaar 2010: Sluipverkeer Miksebaan
- Wordt de Miksebaan een nieuwe hoofdweg? (sociaal-liberale partij) - (juli 2008)
- Miksebaan als oplossing voor fileleed in Sint-Job (Heerlijk Brecht - juni 2009)
![]() |
Figuur 1: Belastende verkeersstromen voor de wijk: sluikverkeer en een drukke verbindingsas Bron kaart: www.openstreetmap.org - omgeving |